Ruim 300 eerstejaarsstudenten begonnen hun schooljaar met de Onmogelijke Opdracht van de opleiding Bedrijfskunde. Een intensieve tweeweekse opdracht waarin 50 teams aan de slag gingen met 50 onmogelijk geformuleerde opdrachten, zoals de opdracht van ‘niets naar fiets’. Het doel van deze opdracht: leren ondernemen met maatschappelijke impact.

WerkPro​
Dit jaar was WerkPro het goede doel voor de Onmogelijke opdracht. Eerstejaars Bedrijfskundestudent Melle van Langhout is enthousiast over de Onmogelijke Opdracht: ‘Ik vind het mooi hoe je in de eerste weken van je nieuwe studie al iets kunt doen dat maatschappelijke impact heeft.’ Melle vervulde een bestuursfunctie binnen de onmogelijke opdracht én kreeg als taak de Grande Finale te organiseren. De Grande Finale is de grote afsluiter van dit ondernemende project.

Kennis maken met elkaar in coronatijd
Melle: ‘Onder een eigen motto ‘make beer, make bikes, make jobs’ probeerden we ons aan alle kanten in te zetten voor WerkPro. Vrijwilligers regelen en diverse events organiseren om WerkPro goed draaiende te houden. Het mooie aan deze grote opdracht is dat je andere eerstejaars snel leert kennen, omdat je elkaar hard nodig hebt. We hebben elkaar allemaal fysiek ontmoet tijdens de introductie. Dat is een goede basis geweest voor onze online samenwerking. Elk projectteam levert wel iets op, of dat nou de promotie is, een foodtruck, events als een 4 Mijl met bakfietsen of het bijhouden van de financiën. Dat geeft heel veel energie. Toen we aanklopten bij de Nieuwe Kerk voor een onderkomen en livestreaming van onze finale, werden we aan alle kanten geholpen. Ook door andere ondernemers in de stad trouwens. Dat gaat dan gelukkig heel goed in coronatijd, want hoe zorg je er nou voor dat 320 studenten coronaproof, fysiek of online, het afsluitende event bij kunnen wonen?’

Echt ondernemen met impact
Met dit project spreken we vanaf dag 1 de ondernemende houding in onze studenten aan. Het onmogelijke mogelijk proberen te maken’, aldus Anita Weekamp, expert-coach van het project. ‘Het is een voorproefje op de toekomst: hoe kun je als grote onderneming impact hebben en samen het verschil maken in de regio?’

Foto van de uitreiking tijdens de Grande Finale.

Eindbedrag WerkPro
Tijdens de afsluiter, de Grande Finale, werd het prachtige eindbedrag van € 9.802,- euro bekend gemaakt. Voor het onderdeel financiën ontvingen de studenten hulp van Cor Bultema, van Aaabee accountants. Claudia Ter Veen, manager bij WerkPro, maakt een diepe buiging naar de studenten voor het denken in mogelijkheden. ‘We leren door dit project ook trots te zijn op onszelf. Het geld willen we investeren in fietsen en opleidingen voor mensen die dit nodig hebben, maar we willen ook kijken of we misschien een elektrische auto of kleine biertank kunnen aanschaffen.’ ’Elke 2000 liter gebrouwen bier staat voor 1 werkplek, hoe kan het mooier’, geeft expert-coach Anita aan, ‘de studenten brouwen in twee weken werk!’

Trailer, gemaakt door het promoteam van de Onmogelijke Opdracht: https://www.youtube.com/watch?v=C7tTuDDnLRQ